Thursday, October 21, 2010

Hjälp, tips och diskussion sökes!

Under de kommande 10 veckorna (mellan 18:e oktober och 17:e december) kommer jag att praktisera på en tankesmedja som heter TFF (Transnational Foundation for Peace and Future Research). Under denna period är min uppgift att utföra ett internt forskningsprojekt med fokus på folkrörelser och deras användning av sociala medier (exempelvis den antirasistiska folkrörelserna och fredsrörelsen). Frågeställningen är hur de kulturer som kännetecknar folkrörelserna reproduceras/transformeras online och hur kunskapen om de sociala mediernas form, mekanismer och mönster kan användas för att mobilisera människor online.
Jag vill komma i kontakt med användare i forum, plattformar och portaler som har en klar anknytning till en folkrörelse. Målet med min forskning är att få insikt i hur engagemang skapas kollektivt, vilka metoder används och de frågor jag funderar över är bla; Hur kommunicerar man sitt budskap genom dessa kanaler? Vilka uttrycksmedel används? Hur använder användarna dessa sidor? Jag är mycket intresserad av att komma i kontakt med personer som är villiga att ställa upp på längre intervjuer och samtal men även allmänna tips om bra sidor. De metoder jag kommer att använda inkluderar netnografi, kavalitativa intervjuer, fokusgrupper och deltagande observation. Jag är även öppen för diskussioner kring etnografi, netnografi, antropologi, kulturanalys, Web 2.0, fred och så vidare.
Jag kommer kontinuerligt att uppdatera bloggen med forskningsrelaterat material, mer allmänna inlägg, tips och reflektioner.
Diskutera gärna med mig direkt här i bloggen eller kontakta mig på edbertsson@gmail.com alt. 0707208353


No comments:

Post a Comment

Peace in Web 2.0